
"BohaterON 2024" w naszej szkole
W ramach ogólnopolskiej akcji „BohaterON w Twojej Szkole 2024” w naszej placówce przeprowadzono zajęcia z zakresu edukacji historyczno – patriotycznej. Celem akcji było podniesienie poziomu wiedzy i świadomości uczniów na temat wartości patriotycznych. W naszej szkole do tej akcji włączyły się klasy I - III:
W klasach zostały przeprowadzone lekcje według scenariusza „Bohaterem być kiedyś i dziś” nadesłane w materiałach edukacyjnych, w ramach którego dzieci:
- poznały treść opowiadania udostępnionego na kanale BohaterON w serwisie YouTube w postaci audiobooka uzupełnionego ilustracjami Elizy Piotrowskiej „Jak zostałem bohaterem”,
- ponumerowały historyjkę obrazkową zgodnie z planem wydarzeń,
- odpowiadały na pytania: prawda – fałsz związane tematycznie z opowiadaniem i swoimi spostrzeżeniami oraz posiadaną wiedzą.
Przeprowadzono również rozmowy na temat znaczenia słów, które pojawiają się w opowiadaniu oraz są tematycznie z nim związane. Uczniowie podawali skojarzenia następujących słów: OJCZYZNA, HISTORIA, WOLNOŚĆ I NIEPODLEGŁOŚĆ, BOHATER NARODOWY. Podawane przez uczniów określenia były notowane w postaci prostej mapy myśli, a następnie wyjaśnione przez nauczyciela. Odbyły się także rozmowy na temat patriotyzmu, m. in. wyjaśniono znaczenie tego słowa oraz rozmowy o bohaterstwie powstańców na temat: Kto jest patriotą/patriotką?’’ oraz ,,Czy można być patriotą w naszych czasach?”, gdy nie ma wojny i jest się dzieckiem.
Następnie uczniowie malowali kolorowanki, z których powstał plakat „BohaterON w Twojej szkole 2024” przedstawiający kilkanaście sytuacji – przykładów zachowań dzieci i dorosłych, którzy kochają swój kraj i o niego dbają. Zwieńczeniem lekcji była zabawa w postaci ISKIERKI PRZYJAŹNI oraz wystawa plakatów.
Dodatkowo w klasie III uczniowie zapoznali się treścią lektury ,,Asiunia’’ Joanny Papuzińskiej opartej na prawdziwych wydarzeniach, gdzie autorka książki opisuje swoje dzieciństwo, które przeżyła w czasach II Wojny Światowej. Przeprowadzono zajęcia na temat: Wrzesień 1939. Uczniowie poznali zagadnienia II Wojny Światowej. Wypełnili planszę „Co wiemy o II Wojnie Światowej?”. Ponadto wzięli udział w teście sprawdzającym wiedzę o przeczytanym tekście lektury. Przy podanych zdaniach dotyczących lektury uczniowie zaznaczali: prawda/fałsz. Dodatkowo pisali odpowiedzi na pytania otwarte. Na zakończenie zajęć ulepili z plasteliny postać Małego Powstańca.
Były to lekcje współczesnego patriotyzmu, które wzmocniły poczucie tożsamości narodowej małych Polaków oraz pozwoliły budować ich wrażliwość społeczną, bazując na historiach Powstańców.